Mensen worden dikker en gepaard daarmee wordt de portemonnee van healthbloggers dat ook. Dikke mensen die willen afvallen lezen liever een vrolijke blog van een aantrekkelijke jonge vrouw dan een boek van een emeritus hoogleraar voedingsleer aan de UvA. Zonde, want als je het advies van zelfbenoemd voedingsdeskundigen opvolgt kan het goed zijn dat je eeuwig dik blijft. De bloggers hebben vaak geen flauw benul waar ze het over hebben, maar weten hun onzin wel in een vrolijk jasje te verkopen.

Ik wil daarom graag een paar artikelen wijden aan de misvattingen die een groot deel van ‘het volk’ inmiddels eigen heeft gemaakt, dankzij die geliefde (en onbetrouwbare) healthblogs. Vandaag deel 1:

Gezond en niet-dikmakend zijn niet hetzelfde

Rens Kroes blijft razend populair en dat blijft mij verwonderen. Ze kwam een tijd geleden al slecht in het nieuws omdat ze onwaarheden verkondigde in de Allerhande. Ze houdt één of andere pseudo-voedingswetenschap aan die allerlei mooie beloftes met zich meebrengt, waarvan er weinig gefundeerd zijn. Zo kwam ik onderstaande tekst tegen in één van haar blogs:

Avocado is rijk aan eiwitten en vetten. Daarnaast bevat het carotenoïden, selenium en zink. Het is ontzettend goed voor je ogen en je huid. Ook helpt avocado ontstekingen voorkomen en verminderen. Dat je er dik van wordt is echt een fabel!

Ze gebruikt allerlei begrippen waar een leek weinig mee kan, en licht die begrippen vervolgens niet toe. Het stoort me dat ze zich niet heeft verdiept in hetgeen ze uitspraak over doet: het is inmiddels bekend dat grote hoeveelheden caroteen het risico op kanker verhoogt (in plaats van verlaagt, zoals vroeger werd gedacht). En dat bepaalde voeding goed is voor je huid is vooral een marketinguitspraak waar op dit moment geen onafhankelijk wetenschappelijk bewijs voor is.

Ook stelt Rens dat het een fabel is dat je dik wordt van avocado. Gezond is echter heel wat anders dan niet-dikmakend. Vrijwel alle healthbloggers noemen het onderscheid tussen verzadigde vetten en onverzadigde vetten. Zij stellen dat wanneer je slank wil blijven (of worden) je je prima te buiten mag gaan aan onverzadigde vetten. Well, guess again, je wordt van beide vetten even dik.
Ja, avocado’s bevatten onverzadigde vetten, maar waar die vooral goed voor zijn is het laag houden van het cholesterolgehalte van het bloed. En dat is prettig voor je hart, maar doet niets voor je gewicht. Dit geldt voor veel meer natuurlijke producten. Witte pasta of rijst vervangen door linzen of kikkererwten is beter voor je gezondheid omdat de laatsten meer voedingsstoffen bevatten. Maar dunner word je er niet van.

Volgens veel heathbloggers is daarnaast kokosolie beter om mee te koken dan olijfolie, dit zegt Rens:

Ik kies altijd voor ‘extra vierge’ kokosolie, omdat het niet overmatig geraffineerd of gebleekt is. De olie is goed voor je immuunsysteem en werkt bacteriën, schimmels en virussen tegen. Het bevordert bovendien de beheersing van je bloedsuikerspiegel. Kokosolie kan hoge temperaturen verdragen zonder haar voedingswaarde te verliezen of te oxideren.

Kokosvet (de vaste vorm van kokosolie, wat het in Nederland dus vrijwel altijd is, want de olie stolt onder 24°C) is verzadigd vet. Precies het vet waar je cholesterol van verhoogt dus. Precies dat vet dat ongezond is, waarmee de kans op een hartinfarct vergroot. En je wordt er dik van. Je lichaam zal namelijk eerst verzadigde vetten uit een maaltijd verbranden en daarna pas de andere vetten. En wanneer je genoeg energie hebt verbruikt worden de overige vetten opgeslagen in je vetweefsel. Het is een beetje alsof je besluit om te koken in een zakje chips of rol koekjes. Kies daarom liever voor olijfolie, wat bestaat uit onverzadigd vet.

Dan het zogenaamde effect van kokosvet op je immuunsysteem en hoe het bacteriën zou bestrijden: niet waar. Ja, je kunt kokosvet gebruiken om zeep te maken en dat is uiterst effectief. Maar kokosvet an sich is geen medicijn, het doodt geen bacteriën in je lijf. Tegen infectieziekten kun je beter een antibioticum laten voorschrijven door je huisarts.

Niet alles dat rechtstreeks uit de natuur komt is goed voor je. En niet alles wat gezond is maakt je slank.