Eén van de eerste lessen die je leert wanneer je een universitaire studie volgt, is om kritisch te lezen. Zelfs wetenschappelijke studies zijn niet altijd even betrouwbaar, terwijl je juist zou verwachten dat dat wel zo is. Dat is dan ook één van de bestaansredenen van Stay Woke: bepaalde paradigma’s in twijfel trekken en/of meer grijs gebied creëren voor onderwerpen die op het eerste oog zwartwit lijken.

Gisteren heb je kunnen lezen over Rens Kroes en hoe zij haar 385.000 volgers regelmatig op het verkeerde been zet. Maar zij is niet de enige die zomaar wat uitspraken doet. Een groep populaire foodbloggers zorgt met hun gigantische bereik voor (Nederlandse) voedselparadigma’s die even onwaar zijn als de platheid van de aarde. Hierbij deel II van de bullshit die healthbloggers ons voeren:

De E-nummerparadox

Iedereen die zichzelf #fitgirl of -boy wil noemen moet volgens veel ‘gezonde’ bloggers vaarwel zeggen tegen E-nummers. Op verschillende healthblogs kun je vinden dat E-nummers toegevoegde stoffen zijn die je niet binnen wil krijgen.

Zo lees je op I Love Health: “Het zijn vooral de toegevoegde suikers, E-nummers en/of genetisch gemodificeerde ingrediënten (die wel in de ingrediëntenlijst vermeld zijn) die de boosdoeners zijn.

En op Chicks Love Food: “E249 en E250, oftewel conserveermiddel Nitriet, zorgt ervoor dat gevaarlijke bacteriën in voornamelijk vleeswaren worden gedood. Echter in ons lichaam kan Nitriet worden omgezet in een stofje dat kankerverwekkend is. Niet echt fijn toch?

Het idee dat E-nummers slecht zijn is paradoxaal. Een stof krijgt namelijk pas een E-nummer toegekend wanneer deze goedgekeurd is door de Europese Voedselveiligheidsautoriteit (EFSA). Wanneer producenten van levensmiddelen een stof aan hun product willen toevoegen moet er eerst bewezen worden dat de stof niet schadelijk is. Stoffen die veilig zijn krijgen een E-nummer. Bijvoorbeeld het nummer E301, wat staat voor vitamine C: één van de 40 essentiële voedingsstoffen voor ons lichaam.

Natuurlijk zijn er stoffen die schadelijk zijn zodra je er te veel van binnenkrijgt. Maar dit geldt ook voor water uit de kraan (bij 10 liter wordt de lichamelijke homeostase zodanig uit balans gehaald dat je dood gaat), en voor zout: als je maar voldoende binnenkrijgt droog je uit en sterf je. Alle stoffen worden pas schadelijk, of giftig, vanaf een bepaalde dosis. Blijf je ver onder die dosis, waar de EFSA voor zorgt, dan ondervindt je lichaam er geen nadeel van.

Daarnaast zijn er E-nummers die wel iets veranderen aan de eigenschap van voeding maar niets aan jou. Je kunt pleiten voor natuurlijk eten, maar als jij het E-nummer E900 (siliconenolie) binnenkrijgt dan baant de stof een spannende weg door je lichaam en wordt het vervolgens onveranderd uitgepoept. Het heeft 0 effect op je gezondheid.

Een ander voorbeeld is de stof waar Chicks Love Food het over hebben. Ze verwarren twee stoffen, want nitraat is juist de onschuldige stof en deze wordt omgezet in nitriet. Nitraat zit in alles wat leeft. Wanneer je groenten kookt en opeet wordt een klein beetje nitriet gevormd in je lichaam. Er werd vroeger gedacht dat het eten van vis in combinatie met nitraat resulteerde in een verhoogde kans op maagkanker, omdat dit bij ratten het geval is. Een veelgemaakte fout in de wetenschap en media is het doortrekken van conclusies over knaagdieren naar mensen. Het Voedingscentrum had even tijd nodig, maar in 2015 trokken zij alle adviezen omtrent voorzichtigheid met nitraatrijke groenten in.

Concluderend doen veel E-nummers niet iets positiefs voor je gezondheid, maar zullen ze nooit iets negatiefs voor je gezondheid betekenen. Anders was de stof niet van een E-nummer voorzien. Overigens gaan producten met veel E-nummers vaak gepaard met ingrediënten die dikmakend zijn (veel zout, vet en suiker), dus wat dat betreft is het geen slecht idee om die producten links te laten liggen. Geef alleen de E-nummers niet de schuld.